مشروح خطبه های حجت الاسلام والمسلمین عارف ابراهیمی امام جمعه محترم شهر داود آباد در استان مرکزی که در تاریخ 11شهریو 1401 در مصلی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این شهر ایراد شد، به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

الحمد لله رب العالمین نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکَّلُ علیه و نُصَلّي و نُسَلِّمُ على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته بشیرِ نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّة الله فى الارضین و صلّ الله على ائمّة المؤمنین و هداة المستضعفین و حماة المؤمنین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

اگر بخواهیم به تقوای الهی دست پیدا کنیم باید در مرحله اول توبه کنیم و طبق فرمایش آقا امام جواد (علیه السلام)، توبه دارای ارکانی است که عبارت است از 1. نَدَمٌ بِالقَلبِ، پشيماني قلبي، 2. استِغفارٌ بِاللِّسانِ، ️استغفار با زبان، 3. ️ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، جبران گناه (حق ناس و حق الله) 4. عَزمٌ اَن لا یَعُودَ، تصميم جدّي بر اين كه ديگر مرتكب آن گناه نشود.

برای رسیدن به پیشمانی قلبی هم مراحلی ذکر شده است که اولین قدم آن، اراده قوی بر توبه است و پیش از انجام اراده هم باید علم داشته باشیم، اما علم به چه چیزی؟ علم به خسارت بار بودن گناه

خسارت‏های گناه

برای این كه انسان انگیزه توبه پیدا كند، اوّل باید درباره ضررهای گناه و فوائد توبه بیاندیشد. امّا درباره این كه گناه چه ضررهایی دارد، باید گفت به مراتب معرفت و ایمان انسان بستگی دارد. برخی بیشتر به ضررهای مادی و برخی دیگر به ضررهای معنوی توجه دارند، بعضی ضررهای دنیا برایشان مهم است و بعضی دیگر ضررهای اخروی برایشان اهمیت بیشتری دارد. اما برخی از ضررهایی كه در همین دنیا، بر گناه مترتب می‏شود، مادّی و جسمانی است و در انواع گناهان تفاوت می‏كند. بعضی از گناهان هست كه آثارش در بدن زود ظاهر می‏شود، مثل: ضعف و بیماری. بعضی از گناهان، ناراحتی‏ های روانی را در پی دارد و بعضی از گناهان مثل دروغ گفتن ضررهای اجتماعی خیلی روشنی دارند.

علاوه بر این ضررها برای كسانی كه ارج و منزلت انسانی یافته‏ اند، بر اثر بعضی از گناهان، آن مرتبه از دست می‏رود، ضرر می‏ كنند.

در نتیجه لازمه ایمان یك شخص مؤمن این است كه ارتكاب گناه را علاوه بر ضررهای دنیوی، موجبات ناراحتی ‏ها، رنج‏ ها و عذاب‏ هایی تا قیامِ قیامت بداند. باید بداند ضررهای كمی متوجه گناه‏كار نیست. با یك گناه، مریضی ضعف و آشفتگی روانی پدید می‏آید و آرامش روحی انسان از دست می‏رود، و اگر توبه نكند، عذاب‏های جهنم سرانجام كار او می‏شود.

اگر اندكی وجدان انسان بیدار باشد نباید نعمت‏های خداوند را در راه دشمنی با خداوند صرف كند! كسی كه ایمان ندارد حسابش جداست. كلام ما درباره كفّار نیست، بحث ما درباره مؤمنی است كه مبتلا به گناه شده است. او باید چه كند كه انگیزه توبه پیدا كند؟ یك راه این است كه درباره اثر گناه و خسارت‏های آن بیاندیشید. قیمت این چند دقیقه عمر انسان كه با گناه ضایع شده است، از هر چیز ارزشمندی بیشتر است.

خطبه دوم:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

الحمد للّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطيبين الأطهرين سيّما بقيّةاللّه فى الأرضين و صلّ على علىّ اميرالمؤمنين و فاطمة الزّهراء سيّدة نساءالعالمين و صلّ على الحسن و الحسين سيّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسين و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججك على عبادك و امنائك فى بلادك و صلّ على ائمّة المسلمين و حماة المستضعفين و هداة المؤمنين.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

 

دیدار رهبر معظم انقلاب با دولت‌مردان(08/ 06/ 1401)

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دولت مردان، فرمایشات خودشان در چند سرفصل بیان کردند:

  1. زنده نگه داشتن یاد شهیدان رجایی و باهنر به عنوان دو مدیر تراز انقلاب اسلامی
  2. لزوم پرهیز از آفت مهم «غفلت و فراموشی حوادث بزرگ» که رهبر انقلاب به طور مثال به مساله حضور به‌یاد ماندنی ملت در تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، حضور پُر معنا و گسترده مردم در تشییع پیکر آیت‌الله ناصری در اصفهان، مشارکت عجیب مردم در میهمانی غدیر اشاره فرمودند.
  3. بیان توفیقات و دستاوردهای دولت که مهمترین انها زنده کردن امید و اعتماد مردمی بود.
  4. توصیه‌های کلی
  5. توصیه‌های اقتصادی

از منظر رهبر انقلاب در شرایط کنونی، ‌اولویت اصلی همچنان مسئله اقتصاد است، البته ایشان اضافه می کنند که این اولویت به معنای نادیده گرفتن سرفصل‌های دیگر همچون علم، امنیت، آسیب های اجتماعی و فرهنگ نیست، ولی اولویت باید اقتصاد باشد همراه با پیوست فرهنگی.

علل اهمیت اربعین امام حسین(ع) چیست؟

عدد چهل یا اربعین، یکی از اعداد دارای اهمیت در فرهنگ اسلام است. خداوند کریم در آیه 142 سوره مبارکه اعراف نیز به عدد چهل به صورت صریح اشاره دارد و می فرماید: «وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً» (و ما با موسی سی شب وعده کردیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد).

یعنی چهل شب حضرت موسی به‌ کوه طور رفت و با خداوند مناجات کرد.

همچنین بعثت برخی از انبیاء در چهل سالگی بوده است؛ اینها همه نشان می‌دهد که اربعین و چهل روز و چهل سال در فرهنگ اسلامی بدون حکمت نیست و عدد بلوغ و تکامل خاص است.

این در شرایطی است که مراسم پیاده‌روی اربعین، تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع است که همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد که از آن به‌بزرگترین کنگره بین‌المللی یاد می‌شود.

مراسم اربعین به‌صورت خودجوش به‌وجود آمده و این عشق و ارادت مردم به‌امام حسین علیه‌السلام این شور حسینی را پدید آورده است و در واقع شعار «حب الحسین یجمعنا» به‌معنای واقعی، بیانگر ابعاد بین‌المللی این کنگره بزرگ الهی است که همه ادیان و فرقه‌های مذهبی را زیر پرچم محبت امام حسین(ع) گردهم می‌آورد.

ابعاد بین‌المللی اربعین

الف) وحدت جهان اسلام

با اندک تأملی بر آیات قرآن و روایات نشان می‌دهد دین اسلام تا چه حد بر وحدت میان مسلمانان تأکید داشته است. حتی در قرآن به‌مسلمانان سفارش شده است که در رابطه با پیروان دیگر ادیان الهی، مشترکات خود را اصل قرار بدهند و بر مبنای همان مشترکات از دشمنی و تفرقه پرهیز کنند.

با اندک تأملی بر نتایج بی‌نظیر وحدت برای جامعه یک و نیم میلیاردی مسلمانان جهان نشان می‌دهد که چرا دشمنان اسلام همیشه درصدد افروختن آتش تفرقه در میان این امت عظیم بوده‌اند.

اکنون بیش از هر زمان دیگر مستکبرین و دشمنان اسلام سعی دارند به‌هر طریق ممکن دل‌های مسلمانان را از هم دور کرده و با برافروختن آتش تروریسم به‌نام اسلام و علیه مسلمین، مذاهب مختلف اسلامی را به‌جان یکدیگر بیندازند.

امروز امت بزرگ اسلامی بیش از هر زمان دیگری درد و رنج تفرقه را لمس می‌کند عراق، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی رنگ خون گرفته‌اند و صدها هزار زن و کودک از خانه و کاشانه خودشان آواره شده‌اند. اما احیای راهپیمایی و این جلوه کنگره اربعین، رنگ و جان تازه‌ای به‌مقوله وحدت مذاهب در اسلام و وحدت ادیان در دنیا داده است.

ب) قدرت‌نمایی محور مقاومت

روشن است که اربعین، غیر از جلوه‌های مذهبی، یک صف‌آرایی سیاسی و دیپلماتیک علیه جریان زر و زور و تزویر در عالم است. جایی که امروز جریان استکبار جهانی تلاش‌های زیادی کرده تا ابعاد این رویداد بزرگ جهانی را تحت شعاع قرار دهد، اما رهبران جریان مقاومت در فلسطین، لبنان، یمن و عراق با تدارکات گسترده امنیتی، قدرت‌نمایی عظیمی کرده و می‌کنند. با برگزاری راهپیمایی گسترده اربعین، دست برتر محور مقاومت را در این کشورها بیش از پیش عیان کند.

ج) جلوه باشکوه اسلام سیاسی

یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر، مبتلابه دنیای اسلام شده، سکولار شدن حکومت‌های کشورهای اسلامی است که برخلاف خواست و اراده مردم، حکومت‌های موروثی برخی از این کشورها با تمایلات سکولار، سعی در جدایی دین از سیاست دارند.

برگزاری راهپیمایی اربعین، نشان‌دهنده یک جلوه مهمی از اسلام ناب محمدی و درهم تنیدگی دین و سیاست در دین مبین اسلام است.

اسلام دینی است که برای دنیا و آخرت مردم و سعادت آنها برنامه‌ریزی دارد و کنگره اربعین، علاوه بر اینکه سیلی محکمی به‌برخی رهبران خودفروخته و سست‌عنصر دنیای اسلام می‌زند، پیامی بین‌المللی به‌مردم غیرمسلمان می‌دهد که دین اسلام و مذهب تشیع و موضوع ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری در مذهب شیعه، جلوه موفق و متعالی از اسلام سیاسی است که می‌تواند هم منافع مادی و هم معنوی و اخروی بشر را تأمین کند.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

رعایت قوانین و مقررات لازم و برای اجرای نظم اجتماعی بسیار ضروری است. مردم داود آباد اهتمام جدی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دارند، اما متاسفانه هستند برخی از افراد که به این مساله توجه ندارند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند به طوری که طی چند وقت  اخیر شاهد بودیم که حتی میدان را برعکس دور می زنند و یا خیابانی را برعکس رانندگی می کنند. بزرگان داود آباد باید به کسانی که تخلف دارند و  جان خود و دیگران را به خطر می اندازند، تذکر دهند که ان شاء الله شاهد حادثه ای نباشیم و به طور کل پیشگیری حادثه بسیاری ضروری است.

لینک خروجی:

پایگاه مجازی نماز جمعه