حجت الاسلام عارف ابراهیمی امام‌جمعه چمران، در خطبه های نماز عید فطر که در جوار شهدای گمنام این شهر برگزار شد، گفت: در هنگامه ای که مسلمانان ایران و جهان عید فطر را به هم تبریک و تهنیت عرض می کنند. خانواده های شهدای غزه در ماتم عزیزان شان هستند و خانواده های شهدای حملات تروریستی بلوچستان سوگوار عزیزان مظلومشان هستند.

 

وی ضمن محکومیت حمله تروریستی بلوچستان، بیان کرد: قطعا نیروهای امنیتی و مسلح کشور با رویکرد جدید و متناسب باشرارت این مزدوران صهیونیست، پاسخ لازم را به آنها خواهند داد.

 

امام جمعه چمران تاکید کرد: پاسخ اصلی و هوشمندانه به جنایت تروریست ها، باید به کسانی داده شود که با سخن پراکنی های مسموم، زمینه این جنایات را فراهم می سازند.

 

عید فطر، فرصت تقرب به خدا و امام زمان عج است

 

وی در بخش دیگر خطبه ها به معنا‌و فلسفه عید فطر پرداخت و گفت: «عید» یعنی بازگشت و رجوع، و «فطرت» یعنی اصل خلقت، بنابراین در بیانی ساده عید فطر یعنی گاه بازگشت به اصل خودمان. این اصل، بعد از یک ماه جهاد اکبر بسیار شفاف و زلال شده است و در حقیقت به شبیه‌ترین وضعیت و حالت خود به امام زمان علیه السلام رسیده است. قاعده و اصل این است که ما در عید فطر، شبیه انسان کامل یعنی امام زمان عج شویم.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی افزود: اینکه «مستحب است دعای ندبه را در چهار عید یعنی «فطر» و «قربان» و «غدیر» و «روز جمعه» بخوانند» به‌همین‌دلیل است که در سایه‌سار این ارتباط اعمال، این شباهت نفسانی ما به امام زمان علیه السلام بیشتر شود. این نکته هم از جناب فیض کاشانی خیلی لطیف است که《امام زمان عاشق ماست》 باور کنیم. چون ما داریم خودش را نشان می‌دهیم. به قدر ایمانی که داریم خودش را نشان می‌دهیم. امام تجلّی تام مؤمن محض است، و «الْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِنِ»(تحف العقول، ص173).