خطبه اول:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

الحمد لله رب العالمین نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکَّلُ علیه و نُصَلّي و نُسَلِّمُ على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته بشیرِ نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّة الله فى الارضین و صلّ الله على ائمّة المؤمنین و هداة المستضعفین و حماة المؤمنین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

آقا امیرالمومنین علی (ع) در حکمت 13 نهج البلاغه می فرماید:

إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.

(هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى آورد ادامه آن را به واسطه کمى شکرگذارى از خود دور نسازيد.)

 

راه تداوم نعمت ها:

امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیز به نکته دیگرى درباره آثار شکر نعمت و آثار کفران بیان مى کند.

نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود.

نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.

همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.

این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاَزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ»

(اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است) (ابراهیم/7)

قرآن مجید سرگذشت بسیار عبرت آموزى از قوم سبأ نقل مى کند که خداوند نعمت بسیار وافرى به آنها داد و فرمود:

«کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَاشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ» (ازروزى پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید; شهرى پاک و پاکیزه در اختیار شماست و پروردگارى آمرزنده)(سبا/15)

ولى آنها به کفران پرداختند و سد عظیمى که سبب آبادى کشور آنها شده بود بر اثر سیلاب و عوامل دیگر در هم شکست و تمام آبادى و باغ ها و مزارع ویران شد به گونه اى که نتوانستند در آنجا بمانند و ناچار در اطراف متفرق شدند.

قرآن در اینجا مى افزاید: «(ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِما کَفَرُوا وَهَلْ نُجازی إِلاَّ الْکَفُورَ); این کیفر را بر اثر کفرانشان به آنها دادیم و آیا جز کفران کننده را کیفر مى دهیم».(سبا/17)

روایات فراوانى درباره اهمیت شکر از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم(علیهم السلام)به دست ما رسیده که اهمیت این فضیلت انسانى را آشکار مى سازد.

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:

«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْعَمَ عَلَى قَوْم بِالْمَوَاهِبِ فَلَمْ یَشْکُرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ وَبَالاً وَابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَیْهِمْ نِعْمَةً»

(خداوند متعال به گروهى از مردم نعمت داد، اما آنها شکرش را به جا نیاوردند در نتیجه آن متاع مایه وبالشان شد و گروهى از مردم را به مصائبى گرفتار کرد لکن آنها صبر کردند و (شکرگزار بودند) در نتیجه مصیبت ها به نعمت ها تبدیل شد).

 

 

خطبه دوم:

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

الحمد للّه ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطيبين الأطهرين سيّما بقيّةاللّه فى الأرضين و صلّ على علىّ اميرالمؤمنين و فاطمة الزّهراء سيّدة نساءالعالمين و صلّ على الحسن و الحسين سيّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسين و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججك على عبادك و امنائك فى بلادك و صلّ على ائمّة المسلمين و حماة المستضعفين و هداة المؤمنين.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

 

 

ایران، بازیگر جدید و قدرتمند در نظم نوین جهانی

مسئولان دیپلماسی کشور چندی پیش دیداری با مقام معظم رهبری داشتند که امام خامنه ای در این دیدار راهبردهای دستگاه دیپلماسی را بیان فرمودند.

از جمله راهبردهای دستگاه دیپلماسی از منظر رهبر انقلاب، اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی،  تمرکز بر توسعه صادرات غیر نفتی و ظرفیت منحصربه‌فرد ترانزیتی در کشور و نگاه ویژه به آسیا با اولویت همسایگان و کشورهای اسلامی.

باتوجه به این راهبردها، در میابیم که یکی از مهمترین مسائل مورد نظر رهبر انقلاب در سیاست خارجه، توجه به مساله اقتصاد است. همان طور که ایشان شعار سال را موضوع اقتصادی کرده اند، درپی تحقق امور اقتصادی در داخل کشور هم هستند.

بر  این اساس ضرورت دارد که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به مساله اقتصاد توجه ویژه داشته باشد و وزیر محترم خارجه، سفیران و نمایندگان ویژه ای در این حوزه به کشورهای خارجی اعزام کنند و دفاتر اقتصادی را در کشورهای مهم جهان راه اندازی کنند.

سیاست خارجه ایران باید بداند که وقتی می گویم که کشور خارجی، منظور فقط اروپا نیست، بلکه کشورهای آمریکای لاتین، و آسیا شرق ظرفیت های بسیار خوب اقتصادی دارند به طوری که چین طی سال جاری تجارت خودش را با آمریکای لاتین 8 درصد افزایش داده است. بنابراین نگاه به سیاست اقتصادی در کشورهای خارجی باید معطوف به کشورهای مختلف باشد.

 

 

زیارت، تجلی وفای به عهد امام(ع)

میلاد امام رضا (علیه السلام) مبارک باشد

هرچند سنت زیارت از نظر فقهی، امر مستحب است اما وقتی به عظمت و کارکرد این سنت الهی می‌اندیشیم، در می‌یابیم که نباید به این آئین بزرگ به چشم سایر مستحبات نگاه کنیم. در روایتی امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود عهدی دارد که وفای کامل به این عهد، و بجای آوردن نیکوی آن، با زیارت قبور آنان است.

در واقع شخصی که از این سنت جا مانده باشد، از وظیفه وفای به عهد خود جامانده است.

 

 

واقعه غدیر خم در داودآباد بازسازی می‌شود

در راستای تبیین عید غدیر که حادثه بزرگی در اسلام است، مراسم‌های بزرگی را در حوزه تبیینی دنبال خواهیم کرد و از جمله آنها بازسازی واقع غدیر خم است.

امام جمعه داودآباد، هدف از بازسازی و بازخوانی واقعه غدیر در داودآباد را گسترش، تعمیق، ترویج و انتقال مفاهیم دینی فرهنگ غدیر به جامعه و تبیین جایگاه ولایت و امامت است.

برخی از رویدادها در تاریخ اسلام دارای ماهیتی تاریخی و ارزشی خاص هستند که ضرورت دارد برای حفظ، استمرار و زنده نگه داشتن این آیین‌های مقدس تلاش شایسته‌ای از سوی مسئولان و نهادها در امر تبلیغ ارزش‌ها و فراهم سازی شرایط و امکانات برای برپایی مراسم انجام شود.

بازسازی واقعه غدیر خم یک برنامه وحدت آفرین است. در این حرکت عظیم سعی می‌شود تمام آنچه در صدر اسلام و در روز غدیر خم انجام شده است طبق احادیث، روایت‌ها و کتاب‌های معتبر بازخوانی شود.

لینک: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه