مشروح خطبه های حجت الاسلام والمسلمین عارف ابراهیمی امام جمعه محترم شهر داود آباد در استان مرکزی که در تاریخ 4 شهریو 1401 در مصلی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این شهر ایراد شد، به شرح ذیل است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

الحمد لله رب العالمین نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَتَوَکَّلُ علیه و نُصَلّي و نُسَلِّمُ على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته بشیرِ نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفی محمّد و على آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّة الله فى الارضین و صلّ الله على ائمّة المؤمنین و هداة المستضعفین و حماة المؤمنین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

راه دستیابی به تقوای الهی، از مسیر توبه الهی می گذرد. یعنی اول باید از گناه و اشتباهات گذشته دست برداریم تا بتوانیم تقوای الهی را محقق کنیم.

در خطبه هفته گذشته عرض شد که توبه واقعی، حسب آن چه که امام جواد (علیه السلام) فرموده است، دارای ارکانی است که عبارت است از 1. نَدَمٌ بِالقَلبِ، پشيماني قلبي، 2. استِغفارٌ بِاللِّسانِ،استغفار با زبان، 3. ️ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، جبران گناه (حق ناس و حق الله) 4. عَزمٌ اَن لا یَعُودَ، تصميم جدّي بر اين كه ديگر مرتكب آن گناه نشود.

مقدمه پیشمانی قلبی چیست؟

اما مقدمه پیشمانی قلبی و انجام توبه، اراده توبه است. انسان اول باید اراده کند که می خواهد توبه کند.

برای انجام یک اراده قوی نیاز به علم داریم؛ علم داشته باشیم به این كه گناه زیان دارد و بر عكس توبه مفید است.

قدم دوم این است كه چیزی را كه آدم می‏داند تا موقع عمل در ذهنش نگهدارد و در ذهنش زنده باشد.

به هر حال توجه به ضرر گناه و این‏كه توبه می‏تواند اثر گناه را جبران كند نقش بسیار مؤثری دارد.

ما باید باور كنیم كه گناه، سمی را وارد روح ما می‏كند و خواه ناخواه یك بیماری روحی برای ما ایجاد می‏شود. ممكن است قابل علاج باشد. خب هر بیماری بدنی هم معمولاً قابل علاج است ولی این باعث نمی‏شود آدم پشیمان نشود. اگر توجه پیدا كند با این گناهی كه كرده است خیلی ضرر كرده؛ اول این‏كه عمری را تلف كرده كه دیگر بر نمی‏گردد. دوم این‏كه نه تنها این را مفت از دست دادم بلكه در مقابلش چیزی خریدم كه آن بلای جانم است، عذابی خریدم كه اگر این عذاب جبران نشود الی‏الابد خواهد بود. در مقابل آن ثواب، عذابش هم همین‏طور است. عذاب اگر بماند و از آن گناه توبه نشود روز قیامت همیشگی خواهد بود.

در عین حال اگر بگویم خب، باشد، از فردا توبه می‏كنم، نشانه این است كه قضیه را جدی نگرفته‏ام، باورم نیست كه ضرر داشته است. اگر بدانم كه این غذا مسموم است، می‏گویم: امروز می‏خورم و از فردا دیگر نمی‏خورم؟! هیچ عاقلی چنین كاری می كند؟ مگر این كه آنچنان انسان در دام شیطان اسیر شده باشد یا آنچنان به آن عادت كرده باشد كه نتواند به راحتی آن را رها كند.

​​​​​​خطبه دوم:

آغاز هفته دولت را تبریک می گویم و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می داریم

علت اینکه نام شهیدان رجایی و باهنر در تاریخ انقلاب اسلامی ایران باقی ماند، اخلاص، ساده زیستی، ولایتمداری، مردم داری و خدمت گزاری صادقانه و متعهدانه بود و امروز همه دولتمردان ما باید این شخصیت ها و سیره رفتاری و گفتاری آن ها را الگوی کار خویش در امور مدیریتی و خدمت رسانی به مردم قرار دهند.

یکی از رازهای پایداری و محبوبیت دولت ها از نگاه امام علی علیه السلام «ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم» است.

آقا امیر المومنین علیه السلام در این رابطه می فرماید:

لایَکُنْ لَک إلَی النّاسِ سَفیرٌ إلّا لِسانَک و لاحاجِبٌ إلّا وَجهَک.

میان تو و مردم رابطی جز زبانت و پرده‌ای جز چهره‌ات نباشد/نهج البلاغه، نامه ۶۷ .

الحمدلله دولت آقای دکتر رئیسی به خوبی در این زمینه عمل کردند به طوری که یکسال گذشته 31 سفر استانی داشتند و طی این چند روز که به مناسبت هفته دولت نامگذاری شده است، 31 تن از وزرا، معاونین و مسئولان ارشد دولت را ملزم کرده اند که با حضور در 31 استان از نزدیک با مردم ارتباط داشته باشند و به رفع مشکلات آنان بپردازند.

ارتباط نزدیک با مردم و پای درد و دل مردم نشسته اند علاوه بر اینکه سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) بوده است، از توصیه های مقام معظم رهبری به دولت های مختلف بود که با  آغاز دولت سیزدهم نیز امام خامنه ای (حفظه الله) خطاب دولت رئیسی خواستاری احیای اعتماد مردم و امید مردم شدند. چرا که اعتماد مردم بزرگ ترین سرمایه دولت است.

پیوست سنگین رسانه ای مذاکرات هسته ای کاهش یابد

اگرچه تیم مذاکره کننده ایرانی طی یک سال گذشته تلاش بسیاری برای دفاع از حق و حقوق جمهوری اسلامی ایران انجام داده اند و اکنون بیش از هر زمان دیگری به توافق نهایی نزدیک هستیم، اما دیپلمات های ایرانی باید مراقب طرف های مقابل باشند.

بحث مذاکرات هسته ای به یک ماراتون تبدیل شده است که پایان این ماراتون هر بار مانند سرابی در مقابل چشم مذاکره کنندگان ظاهر می شود اما در واقع پایانی برای آن موجود نیست.

در خواستی که ما داریم این است که اولا تیم مذاکره کننده ایرانی باید مراقب باشد که هنگامی که با طرف مقابل دست می دهد، پس از آن تعداد انگشتانش را بشمارد که کم نشده باشد.

دوما، پیوست رسانه ای سنگینی که دولت قبل بر روی بحث مذاکرات هسته ای بسته و اجراه کرده است، متاسفانه در این دولت هم ادامه دارد، و این در حالیست که در این دولت فعالیت های خوبی در زمینه های دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته است که زیر چتر بحث مذاکرات هسته ای نادیده گرفته شده است. بنابراین خواستار تشریح فعالیت های اقتصادی وزارت امور خارجه و ارائه گزارش اقدامات رایزن های اقتصادی طی یکسال گذشته هستیم.

و همچنین دولت مردان نباید فرمایش رهبر معظم انقلاب در شروع دولت سیزدهم را فراموش نکنند.

امام خامنه ای خطاب به دولت رئیسی فرمود: تحرک ما در عرصه دیپلماسی مضاعف و جنبه اقتصادی در آن تقویت و تحت تأثیر مسئله هسته‌ای قرار نگیرد.

امام موسی صدر، پیشوای صلح و مقاومت

9 شهریور سالروز ربوده شدن امام موسی صدر را گرامی می داریم، این عالم جلیل القدر پیشوای صلح و مقاومت در لبنان و منطقه بود.

امام موسی صدر در طول ۲۰ اقامت خود در لبنان، تلاش‌های فراوانی در جهت ارتقای کمی و کیفی رفاه شیعیان و ارتقای دین و اخلاقیات آنان انجام داد.

لینک های خروجی:

پخش خطبه ها از شبکه آفتاب در استان مرکزی

پایگاه مجازی نماز جمعه